فرهنگ و هنر گیلان

فرهنگ و هنر گیلان
در این وبلاگ مسایل جنگ نرم و همچنین مسایل فرهنگی، سیاسی و... گیلان ارائه می شود.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1



بسمه تعالی

           مختصری درباره داکترین جنگ نرم  

                   

         انواع جنگ و تعریفی از جنگ نرم :

1-    جنگ سخت یا عریان

2-    جنگ سرد

3-    جنگ روانی

4-    جنگ عقیدتی

5-    جنگ نرم : جنگ نرم عبارت است از تحمیل اراده یک ملت یا یک دولت خارجی با استفاده از ابزارهای رسانه ای، تبلیغاتی، اقتصادی و نهایتا دیپلماسی و با استفاده از روشهای مسالمت آمیز و دراز مدت برای نفوذ در ارکان سیاسی یک نظام ب منظور تغییر سیستم سیاسی یک کشور که این اقدامات به شکل ارضایی و اغنایی از ناحیه خود آن ملت خواهد بود.

       دلایل اصلی جنگ ها از گذشته تاکنون :

1-    جنگ بر سر کسب مواهب طبیعی زیستگاههای کره زمین : امتداد رودخانه های پرآب مثل نیل، فرات، رودخانه های اطراف ایران، در امتداد دریاهای مهم خاور میانه مثل شرق و غرب مدیترانه، بحر احمر، دریای عمان و خلیج فارس، اطراف دریای سیاه و...

2-    جنگ بر سر سرزمین و کسب سرزمینهای بیشتر به منظور تسلط بیشتر بر سایر ملل و اقوام.

3-    جنگ بر سر کسب ثروت های ظاهری ( طلا، سنگ های قیمتی، معادن، ادویه جات و نمک و...)

4-    جنگ بر سر کسب قدرت (اعم از قدرت درونی یا بیرونی)

5-    جنگ بر سر عقیده و مرام یک ملت ( تغییر عقیده و مرام یک ملت و تحمیل عقیده و مرام خود بر آنها) که منظور تحمیل عقیده و مرام باطل است.

6-    جنگ بر سر ثروت های ظاهری و باطنی .

       ویژگی های جنگ نرم :

1-    جنگ نرم مکان و زمان نمی شناسد. ( ماهواره- اینترنت و...) محدودیت مکانی و زمانی ندارد.

2-    جنگ نرم بدون خونریزی است. ( آسیب دیدگان و کشته های جنگ نرم دیده نمی شوند).

3-    آتش شعله های جنگ نرم دیده نمی شود.

4-    شرکت کنندگان در جنگ نرم علی رغم حضور در آن، بی اطلاعند.

5-    هزینه جنگ نرم برای آنانیکه مبادرت به آن می کنند کمتر از سایر جنگهاست یعنی عاملین جنگ نرم هزینه کمتری نسبت به آنانی که مورد تهاجم و هدف جنگ نرم قرار می گیرند، می پردازند.

6-    هدف اولیه در جنگ نرم بمباران تبلیغاتی و رسانه ای ملتهاست.

7-    در جنگ نرم حقیقت و واقعیت اولین اهدافی هستند که مورد تهاجم قرار می گیرند.

8-    تردید آفرینی، تضاد آفرینی، هیجان سازی های کاذب از نشانه های اصلی جنگ نرم است.

9-    آسیب هایی که در جنگ نرم به یک ملت می رسد، پایدار و درازمدت است اما آسیب های سایر جنگ ها و خصوصاً جنگ سخت، مقطعی ، قابل اصلاح و ترمیم است.

      تاثیرات جنگ نرم بیشتر بر روی چه مباحثی در جامعه ؟

جنگ نرم اهداف و فعالیت ها و تاثیرات آن در جامعه بیشتر در مباحثی شامل : 

-         جهان بینی یا اعتقادات یک ملت.

-         تاثیر بر عواطف و احساسات.

-         تغییر در رفتارهای یک ملت.

عرب ها دل را به 4 قسمت تقسیم می کنند: صدر ( بالای قلب و محل شادی و حزن - محل فرح و غم).

شغاف ( محل کینه و دشمنی یا حب و دوستی).    قلب ( حریم خدا، محل کفر و ایمان).

فواد ( محل شک و یقین)

       مخاطبان جنگ نرم  به ترتیب:

1-    مردم و ساکنان یک کشور.

2-    نخبگان یک جامعه ( نخبگان سیاسی- علمی- فرهنگی- و... )

3-    رجال سیاسی و مذهبی یا کسانی که محل رجوع مردمند.

4-    احزاب و گروههای سازمان یافته متصل به یک نظام.

5-    دولت و کارگزاران رسمی یک نظام.

      تاکتیک های عملیاتی کردن نفوذ در نظام های مورد هدف :

1-    تاکتیک های اقتصادی.           2- تاکتیک های فرهنگی.           3- تاکتیک های اجتماعی.

4- تاکتیک های دفاعی و امنیتی.

6-    تاکتیک های سیاسی : 1- از بین بردن امید به آینده سیاسی کشور.  2- شکاف در بین جامعه به شکل گسترده.  3- استفاده از اپوزسیون داخل نظام به منظور تضعیف درونی آن.  4- استفاده از قدرت رسانه ای و تبلیغاتی به منظور ایجاد نافرمانی مدنی در درون کشور.  5- انحراف افکار عمومی مردم به نفع غرب مبنی بر انجام مذاکرات سیاسی با عناصر سیاسی بیگانه.  6- تلاش برای حذف مسالمت آمیز رهبران روحانی از ارکان نظام.  7- کوشش برای متهم کردن رهبران و مسئولین ایرانی بعنوان آمرین و عاملین انفجارات در خارج از کشور و از وجاهت انداختن مسئولین دولت ایران در نزد مجامع بین المللی و به دنبال آن تعقیب مسئولین ایرانی در سازمانها و مجامع حقوقی.  8- مشغول کردن ذهن مدیران نظام به مشکلات کوچک  درونی و بزرگ نمایی اختلافات.

 

      فرهنگ چیست؟ کار کرد های فرهنگ در جنگ نرم :

-         فرهنگ از لحاظ لغوی ریشه در فرهنگ ایرانی مربوط به دوره زرتشت و از دو کلمه فرا + تینگ Frathing   تشکیل شده است.

-         از لحاظ فرهنگ عرب : الثقافه  یعنی تیزهوشی- پیروزی- مهارت

-         از لحاظ فرهنگ غرب و اروپایی : ریشه فرهنگ از کشور فرانسه بوجود آمد و کلمه کالچر CuLture را به عنوان فرهنگ معرفی می کنند و کالچر را پروراندن امور اجتماعی معنی کردند.

اما فرهنگ عبارت است از به باور رساندن رفتارها و الگوهای اجتماعی که نشان دهنده اندیشه و شناخت بشر نسبت به محیط اطراف از نظر مادی و معنوی بوده که پیامد آن شیوه زندگی بشر را پایه ریزی می کند- فرهنگ عبارت است از مجموعه ای از اندوخته های مادی و معنوی بشر در طول تاریخ که به عنوان سرمایه اجتماعی از آن یاد می گردد.

کارکرد های فرهنگ در جنگ نرم :

1-   تفاهم : اولین نتیجه و زیرساخت فرهنگی در هر جامعه ای ایجاد ارتباط و تفاهم بین خرده فرهنگ های درون آن جامعه، به نحوی که این خرده فرهنگ ها به شکل یک فرهنگ کلی در آید یعنی اشتراکات خود را به جای نهد و افتراقات خود را دور اندازد.

2-   هویت ملی و به هم آمیخته یک ملت : هویت عبارت است از ارتباطات و هنجارهای اجتماعی در درون یک جامعه که به مورد پذیرش آحاد آن جامعه رسیده و مبداء ارزش گذاری می شود مثل زشتی های درون هر جامعه و یا خوبی های درون هر جامعه که می تواند این زشتی ها و خوبی ها منشاء دینی یا غیر دینی داشته باشد. مثل غیرت در جوامع شرقی و غربی متفاوت است در جوامع شرقی ارزش است و در جوامع غربی ضد ارزش. شرافت در جوامع اسلامی یا شرقی با شرافت در جوامع غربی کاملا متفاوت  است. مردانگی و فتوت در فرهنگ شرقی و غربی متفاوت است. ایثار و از خود گذشتگی نیز در فرهنگ های غالب شرقی و غربی متفاوت است این ماهیت هویت است.

3-   حفظ انسجام اجتماعی : سومین بخش فرهنگی در درون هر جامعه ای که به دنبال تفاهم و هویت ملی می آید، حفظ و انسجام ارزشهای اجتماعی است. بنابر این تلاش می گردد که این انسجام حفظ شود اما دشمنان با استفاده از روش های مختلف تلاش می کنند انسجام اجتماعی درون هر ملتی با تغییر باورهای اجتماعی تبدیل به عدم تفاهم و نهایتاً دوری از هویت ملی گردد.

   تاکتیک های اقتصادی دوره اول و دوره دوم  پس از پیروزی انقلاب اسلامی :

تاکتیک های دوره اول : از اول پیروزه انقلاب اسلامی تا 1368 :

1-    اقتصاد فلج شده از اعتصاب ها تا سال 1358.

2-    بلوکه بودن سرمایه های مادی یا اندوخته های ارزی کشور در نزد بانک های بین المللی.

3-    استقلال تک محصولی یا مزیت نسبی کشور از طریق استحصال و فروش نفت.

4-    به جا ماندن صنایع وابسته به مواد اولیه و قطعات خارجی (وجود صنعت مونتاژ که کاملا وابسته به آمریکا و کشورهای غربی است.)

5-    صنایع سنگین که به عنوان صنعت مادر تلقی می شود، بخش اعظم آن صنایع نفت و پتروشیمی از هر نظر وابسته به غرب است.

6-    اقتصاد کشاورزی درون کشور تماما متکی بر واردات به خصوص در اقلام استراتژیک (کندم- جو- ذرت)

7-    نظام سلامت و بهداشت در درون کشور از لحاظ مواد دارویی و اقلام پیچیده بیمارستانی کلاً وابسته به شرکت های بزرگ غربی بود.

8-    اقتصاد جنگی که بخش عمده ای از درآمد های ناچیز کشور مستقیم صرف جنگ یا تدارکات مربوط به آن بوده است.

9-    پایین آمدن قیمت نفت و فراورده های نفتی به میزان ثلث درآمدهای قبل از انقلاب، ضمن آنکه همین درآمد حاصل فروش ثلث استخراج نفت نسبت به قبل از انقلاب بود.

 

تاکتیک های دوره دوم : از 1368 تا هم اکنون :

1-    پایین بودن درآمد های کشور و نیاز به بازسازی که بدنبالش استقراض از منابع خارجی مطرح شد.

2-    برای گسترش زیرساخت ها و حرکت موتور اقتصادی کشور که مهمترین آنها ساخت راهها و بنادر، گسترش حوزه حمل و نقل و جبران خسارات ناشی از زیرساخت های نفتی و توسعه بخش الکترونیک و ارتباطات ما نیاز به دانش متخصص خارجی داشتیم. در اینجاست که غرب حاضر به انتقال دانش برای ترمیم زیرساخت ها نبود. بلکه حضور متخصصین خارجی را در کنار پول دیکته می کرد.

3-    قواعد بازی دشمن ؛ ما از لحاظ اقتصادی در سطوح بین المللی با قواعدی مواجه هستیم که این قواعد تنظیم شده قدرت های بزرگ بوده و به نحوی ما این قواعد را پذیرفته ایم. بنابراین ما در حوزه اقتصاد چاره ای جز حرکت بر مبنای قواعد برگرفته از سازمانهای بین المللی نداریم و این قواعد برگرفته از سازمانهایی مثل: صندوق بین المللی پول- بانک جهانی- سازمان تعرفه و تجارت آزاد (گات)- و... که جمهوری اسلامی اصرار در حضور و ماندگاری در این سازمانها است.

4-    بالا بردن ریسک تجارت با ایران توسط سرمایه گذاران خارجی.

5-    تلاش برای بال بردن ارزش دلار در برابر ریال و بی اعتبار کردن پول ایران از بعد از جنگ و خصوصاً ر زمان ریاست جمهوری کلینتون.

6-    تحریم صنایع هوایی ایران هم در امر مسافری و تجاری و هم در امر دفاعی و نظامی به منظور تحت فشار قرار دادن دولت ایران و مقابله بین دولت و ملت.

7-    تلاش برای تحریم رشته ها و دانشگاههایی که از دانشجویان جذب نموده که این رشته ها عمدتاً در رابطه با صنایع مهم نفت، هسته ای، پتروشیمی پیشرفته و صنایع حوزه دفاعی می باشد.

8-    ترویج فرهنگ مصرف گرایی در ایران و زمینه برای مصرف لوازم خارجی در حوزه لوازم خانگی، حوزه الکترونیک، لوازم بهداشتی و دارویی، لوازم مهم ورزشی که مصارف فراوانی دارد و ما وابسته به تکنولوژی غرب هستیم.

      راه حل های برون رفت از جنگ نرم دشمن در حوزه فرهنگ و اجتماع :

1-    بلا بردن ظرفیت فرهنگی و اجتماعی تمامی دستگاههای که در این خصوص مسئولیت دارند.

2-    شکستن بت علوم انسانی غرب که یکی از مقدمات اساسی در حوزه فرهنگی و جهاد و درگیری با قدرت نرم غرب می باشد.

3-    غفلت بزرگان ما در حوزه جنگ نرم بزرگترین سلاحی است که دشمن بدست آورده و برنامه ریزی می نماید.

4-    یکی از راههایی که در سست کردن پایه های اعتقادی و فرهنگی مردم کمک می کند بی اعتقادی بخش کثیری از مدیران جامعه می باشد. بنابراین لازم است برای استحکام اعتقادات مردم مدیران ارشد جامعه از متدینین باشند.

5-    باید در جامعه به خوراک فکری و اجتماعی مردم توجه بیشتری صورت گیرد. شما نمی توانید تاکید بر بهداشت جسمی داشته باشید اما به بهداشت روانی و فکری اجتماع بی توجه باشید. باید دولت به شدت با مقوله قاچاق اعم از مشروبات، مواد مخدر، اقلام مفسده انگیز و عاملین آن برخورد نماید.

6-    استفاده از مساجد و تقویت امور تخصصی فرهنگی و اجتماعی با استفاده از صاحب نظران این امور در کنار روحانیت.

       کارکرد های فرهنگ در جنگ نرم :

1-   تفاهم : اولین نتیجه و زیرساخت فرهنگی در هر جامعه ای ایجاد ارتباط و تفاهم بین خرده فرهنگ های درون آن جامعه، به نحوی که این خرده فرهنگ ها به شکل یک فرهنگ کلی در آید یعنی اشتراکات خود را به جای نهد و افتراقات خود را دور اندازد.

2-   هویت ملی و به هم آمیخته یک ملت : هویت عبارت است از ارتباطات و هنجارهای اجتماعی در درون یک جامعه که به مورد پذیرش آحاد آن جامعه رسیده و مبداء ارزش گذاری می شود مثل زشتی های درون هر جامعه و یا خوبی های درون هر جامعه که می تواند این زشتی ها و خوبی ها من�



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 دی 1390برچسب:, توسط محمدزاده
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :